16 December 2005

Nilailah sendiri!

Hari rabu lepas (14 Dec. 2005) unit kami telah mengadakan mesyuarat 'muhasabah diri'. Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Unit kami ini adalah untuk membuat penilaian mengenai pencapaian kerja unit kami bagi tahun 2005. Mesyuarat seperti ini memang biasa diadakan pada penghujung setiap tahun.

Dalam mesyuarat ini kami dipinta membentangkan pencapaian tugasan kami dan juga segala masalah yang kami hadapi semasa menjalankan tugas. Dalam mesyuarat ini juga akan membentang sebab-sebab mengapa kami tidak menyelesaikan tugas-tugas yang dirancangkan.

Setelah dibincangkan apa yang sepatutnya, Pengerusi merumuskan bahawa beliau berpuashati dengan pencapaian unit kami. Beliau seterusnya akan menyampai pula pencapaian unit kami ketika mesyuarat Ketua-ketua Bahagian nanti.

Ketika agenda hal-hal ini, berlakulah dialog ini:

Husin ( bukan nama sebenar): " Pengerusi, saya rasa sedikit terkilan dengan laporan prestasi saya yang tuan catatkan dalam laporan prestasi tahunan saya."

Pengerusi: " saya menilai prestasi awak seadil-adilnya mengikut perhitungan saya."

Husin: " saya rasa prestasi saya lebih baik dari itu."

Pengerusi: " Baiklah. Sekarang awak ambil Borang Prestasi yang baru. Awak isi prestasi awak. Awak nilai diri awak sendiri. Saya berjanji akan memperakukan apa saja penilaian yang awak buat."

Husin: " Tak bolehlah macam tu. Mana boleh saya nilai diri saya sendiri."

Pengerusi: " Ha! Awak sendiri pun tak berani hendak nilai diri awak."

Husin: " Kalau tuan rasa saya ini tidak baik, saya minta tuan tukar saya ke Pejabat lain."

Pengerusi: " Satu idea yang baik. Tetapi ada baiknya awak yang buat surat minta tukar. Kalau saya yang minta tukar, maknanya saya terpaksa membuat laporan yang buruk mengenai awak sebagai alasan untuk meminta pertukaran ini. Awak setuju kalau saya buat laporan yang kurang baik mengenai awak?"

Husin: " Tak setuju tuan."

Oleh kerana tidak ada apa-apa lagi yang hendak dibincangkan, maka kami bersurai.

No comments: