14 December 2005

Boss

Biasanya Ketua sesebuah organisasi akan disebut "Boss" oleh orang yang diketuainya. Boss adalah insan yang memimpin organisasinya untuk mencapai matlamat atau wawasan organisasinya. Boss mestilah pandai membuat keputusan dan juga pandai menerima keputusan.

Terdapat juga Boss yang akan mengaku kerja baik kakitangan bawahannya sebagai hasil kerjanya tetapi akan mengatakan hasil kerjanya yang tidak baik sebagai hasil kakitangannya. Jenis insan seperti ini tidak sesuai bertindak sebagai Boss.

Di tempat aku bertugas ada seorang Boss yang suka menunjuk-nunjuk ke'boss'annya. Dia suka menegur kakitangannya di depan orang lain. Aku tidaklah bermaksud Boss tidak boleh menegur atau memarahi kakitangannya. Boss berhak marah. Boss sebagai pemimpin mestilah menegur kesilapan kakitangan yang dipimpinnya. Tetapi Boss mestilah bijak memilih tempat untuk membuat teguran. Kalau pada fikiranya tegurannya akan berguna untuk kakitangan lain, maka sesuailah teguran itu dapat didengar oleh kakitangan lain. Kalau tegurannya akan menjatuhkan airmuka seseorangan kakitangan, maka adalah baik sekiranya tenguran itu hanya boleh didengar kakitangan berkenaan.

1 comment:

Anonymous said...

apsal rasa mcm kenai aa Gedembai ni?? :D